Supermarketurile moldovenești trec la licitații electronice pentru achiziționarea de legume și fructe
În contextul crizei economice în creștere, care pune presiune asupra puterii de cumpărare a majorității consumatorilor, unii comercianți cu amănuntul din Moldova, pentru a reduce costurile, schimbă modelul de interacțiune cu furnizorii de produse din fructe și legume. Astfel, conducerea supermarketurilor GREEN HILLS și VELMART refuză cooperarea pe termen lung cu marii intermediari angro - „consolidatori” pe bază de contract și reia formatul anterior de achiziții - prin licitații deschise.
După cum au raportat reprezentanții EastFruit ai administrației acestor rețele, furnizarea sortimentelor de fructe și legume prin intermediul unor mari operatori au dus „la alungirea lanțului de intermediari în cadrul sistemului de achiziții și creșterea prețurilor la ieșirea acestuia. " Pentru a schimba situația, comercianții cu amănuntul au început să își folosească platformele electronice pentru a efectua licitații electronice la ora convenită, la care pot participa atât producătorii agricoli locali, cât și comercianții importatori. Se organizează o licitație separată pentru fiecare denumire a sortimentului de fructe și legume, la care participă de obicei până la o duzină de potențiali furnizori. Drept urmare, departamentele proaspete ale acestor lanțuri de supermarketuri sunt aprovizionate cu sute de angrosiști și fermieri.
Trecerea la un sistem de licitație a dus la faptul că, pe de o parte, comercianții cu amănuntul s-au încărcat cu o cantitate mare de muncă suplimentară, dar, pe de altă parte, au obținut cele mai bune prețuri pentru fructe și legume din fiecare dintre furnizori. Acest lucru explică în mare măsură faptul că, judecând după conform rezultatelor auditului EastFruit , lanțurile GREEN HILLS și VELMART stabilesc adesea cele mai mici prețuri pentru legumele și fructele proaspete din rețeaua altor operatori Retailul din Moldova.